fbpx

Monika Plintová

Charakter každodenného vyučovania učiteľky angličtiny Moniky Plintovej určujú netradičné metódy, ktoré považuje za podstatne účinnejšie než výučbu postavenú na výklade učiteľa, prípadne na monotónnej práci s učebnicou.

„Aj zdanlivo nudná látka vrátane ‚ťažkej‘ gramatiky, môže byť pri použití správnych metód zábavná,“ hovorí Monika Plintová. Jej zásadou je učiť tak, ako by chcela byť vyučovaná ona samotná.

Jej cesta k učiteľskej profesii nebola priama. Láska k jazykom a cestovaniu ju nasmerovali na štúdium cestovného ruchu na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici. Po jej absolvovaní pracovala desať rokov v akciovej spoločnosti a hoci je za túto skúsenosť veľmi vďačná, skutočné naplnenie jej priniesla až profesia učiteľky, ktorá v sebe spája všetko, čo jej je blízke. Po návrate z trojročného pobytu v USA si doplnila vzdelanie a začala učiť na bilingválnom gymnáziu v Trenčíne, na ktorom učí dodnes.

„Práca učiteľky mi dala slobodu byť sama sebou, ktorú som v korporátnom svete nepoznala,“ hovorí Plintová.

Aj seriál či pesnička sa počíta

„Mojou základnou ambíciou je ‚infikovať‘ žiakov láskou k anglickému jazyku. Ak sa mi to darí, ak veria môjmu nadšeniu pre predmet a môjmu osobnému záujmu o nich, sami vyhľadávajú kontakt s angličtinou vo všetkých podobách. Pozerajú seriály, filmy, tutoriály, hrajú hry, počúvajú hudbu, čítajú knihy, komunikujú medzi sebou v angličtine bez môjho tlaku,“ hovorí Monika Plintová.

Uvedomuje si, že deti baví všetko, čo je nekonvenčné, unikátne, dynamické, dramatické, kontroverzné či zábavné. Preto na svojich hodinách využíva celú škálu netradičných metód a aktivít v podobe hier, súťaží, scénok, pantomímy, simulácie rolí, vášnivých diskusií, kontroverzných debát, bojov pohlaví, rečníckych prejavov, osobných spovedí či kreatívnych projektov, ktoré žiakom umožňujú vyjadrenie vlastného názoru, nápadu, talentu, hereckého umenia aj zmyslu pre humor. „Mojím cieľom je, aby mal šancu vyniknúť každý žiak. Ak je ponuka ‚menu‘ široká, každý si v ňom môže nájsť svoje obľúbené ‚jedlo‘,“ hovorí Monika Plintová.

Nie každý úspech žiakov je však merateľný. „Ich hodnotové nastavenie považujem za rovnako dôležité ako ich akademické výsledky. Rozhovormi a konkrétnymi aktivitami sa ich snažím viesť k spoločenskej zodpovednosti a filantropii,“ vyznáva sa Monika Plintová.

Vedie aj muzikálový krúžok v angličtine, do ktorého zapája žiakov bez ohľadu na ich jazykovú úroveň. Muzikály Jánošík na hudbu skupiny Queen a Love story na hudbu skupiny Beatles mali veľký úspech u žiakov aj u verejnosti. V súčasnosti pripravuje muzikál o Martinovi Lutherovi Kingovi na hudbu Michaela Jacksona.

Stalo sa tiež každoročnou tradíciou, že jej priatelia z USA prichádzajú osobne na jej vyučovacie hodiny a udržujú kontakt so žiakmi, aby ich tak motivovali učiť sa anglického jazyka.

„Našich zahraničných hostí berieme na prechádzku Trenčínom, kde sa študenti stávajú ich sprievodcami a prezentujú naše mesto v anglickom jazyku,“ hovorí Monika Plintová.

O metódy a aktivity, ktoré sa jej najviac osvedčili, sa podelí s nielen so svojimi kolegami, ale aj s učiteľmi iných škôl.

„Nestotožňujem sa s názorom, že tvrdo vydreté know-how tvorí základ pre konkurenčnú výhodu oproti ostatným kolegom. Naopak, jeho vzájomná výmena je pre mňa cennou skúsenosťou a zároveň účinnou prevenciou pred vyhorením,“ vyznáva sa Monika Plintová.

Učenie môže byť zábava

Jedným z kanálov, cez ktoré ponúka svoje poznatky a skúsenosti, je platforma Gaming Decathlon, ktorú autorsky pripravila a zorganizovala. Predstavuje kombináciu desiatich súťažných hier určenú pre tímy žiakov Trenčianskeho kraja. „Gaming Decathlon považujem za jednu z najúčinnejších foriem prenosu know-how, pretože vyučujúci jednotlivých tímov sú celý deň svedkami hravej atmosféry a autentických reakcií žiakov,“ hovorí Monika Plintová.

Ďalšou platformou na výmenu know-how sú školenia o interaktívnych metódach vyučovania angličtiny, na ktorých sa zúčastnení učitelia stávajú jej žiakmi. „Verím, že jedna praktická ukážka naučí viac než mnoho slov,“ hovorí Monika Plintová.

Spätná väzba od učiteľov anglického jazyka po jej školeniach a žiackych súťažiach je pre ňu ďalším potvrdením, že si profesiu vybrala správne, hoci až na druhý pokus.

„Pri rozhovoroch s maturantmi vnímam, že mnohí cítia neistotu pri voľbe svojho budúceho zamerania. Majú obavy, že ich nesprávne rozhodnutie bude nezvratné a negatívne ovplyvní celý ich život. Na svojom príbehu im ukazujem, že život nám dáva šance na nové začiatky, ak nájdeme odvahu začať odznova,“ vyznáva sa Monika Plintová.

Autorka článku: Jana Liptáková

Predchádzajúci článok

Ďalší článok


Ste pripravený zapojiť sa, alebo viete o niekom, koho by sme mali osloviť?
Copy link
Powered by Social Snap