fbpx

Ladislav Ogurčák

Cesta Ladislava Ogurčáka k učiteľskej profesii nebola úplne priama. Jeho hľadanie sa v učiteľskej profesii sa začalo, keď po povinnej dvojročnej vojenčine nastúpil ako mladý učiteľ odborného výcviku na Stredné odborné učilište pre zrakovo postihnutú mládež v Levoči.

Odtiaľ jeho cesta viedla na Fakultu telesnej výchovy a športu UK, na ktorú ho však prijali až na tretíkrát.

Po krátkom pôsobení na katedre gymnastiky nastúpil ako stredoškolský učiteľ na Cirkevné gymnázium v Levoči. Atmosféra v škole však nebola dobrá a jeho názory ho stáli miesto. Nasledovala Stredná odborná škola pedagogická, na ktorej pôsobí doteraz, už takmer 24 rokov.

„Zmyslom môjho života sú moji žiaci a keď tu už raz nebudem, budú to práve oni, ktorí budú spomínať na mňa a moju výzvu, aby sa vymanili z davu priemernosti a stali sa výnimočnými,“ vyznáva sa Ladislav Ogurčák, podľa ktorého je každý žiak schopný osvojiť si učivo.

A keďže si uvedomuje rozdiely medzi žiakmi, často na hodinách telesnej výchovy využíva metódu voľby diferencovaných úloh zameraných na rozvoj individuálnej pohybovej výkonnosti.

„Nielen prvý, ale aj ten posledný žiak si zaslúži uznanie a sú to práve najslabší žiaci, ktorí ma učia trpezlivosti a empatii,“ hovorí Ladislav Ogurčák.

Geografia a telesná výchova

Jeho aprobáciou je geografia a telesná výchova. Za týmto výberom je jeho láska k prírode a pohybu.

Na hodinách geografie využíva projektové vyučovanie, ktorým nahrádza klasické metódy. Navyše, je to inovatívna metóda, ktorá je žiakom blízka. Jej veľkým pozitívom je, že počas práce na jednotlivých projektoch sa žiaci snažia nájsť čo najviac nových informácií, pričom si ani neuvedomujú, že sa vlastne učia.

„Každá takáto projektová metóda vytvára priestor na to, aby žiaci boli samostatnejší, preukázali svoju kreativitu a svoje schopnosti, a podporuje spoluprácu v kolektíve a v skupinách,“ hovorí Ladislav Ogurčák. Navyše, jeho žiaci na hodinách geografie využívajú interaktívne zošity, čo je inovatívny spôsob zápisu poznámok. Odmenou mu je, keď sa jeho študenti rozhodnú študovať geografiu na vysokej škole, aj keď tento predmet nie je na ich škole maturitným.

Na hodinách telesnej výchovy motivuje deti k pohybu ako prevencii proti chorobám a prehlbovaniu zdravia.

„Zdravie je najvyššou prioritou v živote človeka a sedavý spôsob života vedie k rozvoju rôznych chorôb. Som presvedčený, že musíme u detí prebudiť motiváciu hýbať sa,“ hovorí Ladislav Ogurčák. Podľa neho však rozsah telesnej výchovy v rámci školského programu nie je dostačujúci.

Telesnú a športovú výchovu orientuje na zážitkový spôsob výučby, počas ktorej využíva nové postupy vrátane aikido, úpolových hier a nových, menej známych pohybových aktivít.

Inovované formy a metódy vzdelávania pravidelne šíri medzi kolegami prostredníctvom otvorených hodín, ako aj počas pravidelných metodických podujatí v regióne Spiš.

Ako na plaveckú negramotnosť

Keď začal učiť na strednej škole, prekvapilo ho zistenie, že až 74 percent detí v regióne nevie plávať.

Preto v roku 2010 založil občianske združenie Ogi&Landep, ktorého jednou z náplní je eliminovať plaveckú negramotnosť detí. Ročne uskutočnia až 400 plaveckých vstupov. V rámci združenia sa venujú aj deťom z marginalizovaných skupín, ako aj zdravotne znevýhodneným deťom.

A projektom Športové prázdniny s Ogi&Landep vytvárajú priestor na pohybové vzdelávanie detí vo veku 5 až 12 rokov počas letných prázdnin. Základnou ideou je prebudiť v deťoch aktívny vzťah k pohybu.

Korona ho posunula

Pandémia nového koronavírusu mala okrem negatívnych aj pozitívne stránky.

„Počas izolácie mi sociálny kontakt so žiakmi chýbal, ale táto situácia mi umožnila vidieť do duší žiakov ešte viac. A ukázala mi, že som sa veľakrát mýlil ohľadom zodpovednosti jednotlivých žiakov,“ hovorí Ladislav Ogurčák.

Ďalším pozitívnym následkom je, že ho pandémia a nasledovné zatvorenie školy naštartovalo k väčšiemu využívaniu nových technológií, napríklad na živé prenosy hodín.

„Nikdy som nebol človekom upriameným na technológie. Teraz som si však uvedomil, že ak chcem byť lepším učiteľom, musím na ne naskočiť. A som rád, že som to dokázal, že ma pandémia a izolácia posunula o trošku ďalej,“ vyznáva sa Ladislav Ogurčák.

Autorka článku: Jana Liptáková

Predchádzajúci článok

Ďalší článok


Ste pripravený zapojiť sa, alebo viete o niekom, koho by sme mali osloviť?
Copy link
Powered by Social Snap